🍟 HRANOLKY ZDRAVĚJI?



Nadpis pravděpodobně působí mírně jako protimluv, protože hranolky jsou asi pro téměř každého člověka jednoznačně synonymem nezdravého stravování. A pro děti zvláště. Co se jen už popsalo listů novin a magazínů o tom, jak se konzumací hranolek vytváří v mozku závislost? Hodně. Co s tím? Ukažme dětem, že to jde i jinak. 

Největším problémem u hranolek je tuk. Podle různých výzkumů mohou obsahovat dokonce více než 30% tuku. A množstvím to nekončí. Při přípravě hranolek se velmi často používají nekvalitní oleje s vysokým obsahem transmastných kyselin, které výrazně zvyšují riziko výskytu různých srdečních a cévních onemocnění. No a navíc se hranolky převážně prodávají a připravují prostě příliš slané.

Z toho, co se tu píše je jasné, že relativně zdravé hranolky mohou vzniknout při přípravě, kdy nepoužijeme tuk a nebo jen naprosté minimum. No a musíme zapomenout na polotovary. Hranolky si proto raději vyrobíme sami z čerstvých brambor. A nebo ještě lépe je nakrájíme z kořenové zeleniny!

Jaká zelenina se tedy na hranolky hodí? Vlastně všechna, která je v syrovém stavu pevná, křupavá a neobsahuje žádnou dužinu. Ta by totiž při pečení hodně změkla a pustila by šťávu. Jakou tedy zvolit? Zde jsou moje tipy:

➡ celer
➡ petržel
➡ mrkev
➡ kedlubnu
➡ červenou řepu
➡ velkou ředkev
➡ batáty
➡ pastiňák

Na plech rozložíme připravené = dobře osušené hranolky -a poprášíme je jemně solí nebo kořením. Druhá varianta je, že namísto koření použijete tymián, bazalku, rozmarýn, šalvěj, majoránku nebo oregano či česnek. Jsou vonavější i chutnější. Plech dáme do trouby rozpálené na dvě stě stupňů a vše pečeme přibližně dvacet minut nebo do doby, kdy hranolky začnou dostávat jemně nazlátlou barvu. 

No a teď už jen popřát dobrou chuť. To vám všem přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳.

PS: malý dip z jogurtu a hořčice s vmíchaným rozmačkaným avokádem, vaši dobrou náladu při pojídání téhle ňamky, jen posílí.