Jedeme dál

Ahoj příznivci vaření. I když je doba covidová, a skoro všechno se potlačuje a ruší, my se nevzdáváme. Vařit a kuchařit nás baví a tak jsme otevřeli kurzy vaření pro děti pro tento školní rok na třech školách v Praze: Praha 9 - ZŠ Satalice, Praha 10 - ZŠ Břečťanová a na Praze 6 - ZŠ Na Dlouhém lánu. Kroužku se mohou účastnit děti i z okolí, není nutné být žáky dané školy. 

Správná práce s nástroji v kuchyni, stolování a vůbec příprava jídel je náplní našich hodin. Vedeme v nich děti k tomu, aby je vaření bavilo a dávalo jim nejen prima jídlo, ale hlavně samostatnost, chuť spolupracovat v kuchaříčkovém kolektivu a taky trpělivost. Chcete-li v tom být s námi, je možné se přijít podívat na jednu hodinu zdarma. Pořád ještě zapisujeme děti do letošního kurzu a to ve všech třech školách. Pojďte se učit vařit s námi.



PEČENÝ FENYKL


Fenykl je zelenina drahocenná jak pro naše zdraví, tak pro naši linii. Je typickou zimní zeleninou a sklízí se od října do května. Obsahuje málo kalorii (31), je chudý na tuky, ale velmi bohatý na vlákninu, vitaminy (A,B,C) a minerální látky. My si připravíme pečený fenykl s rajčaty a bramborem.

Rozlišují se dva druhy fenyklu: kulatý a baculatý a oválný a vytáhlý. Ten první je vhodnější ke konzumaci zasyrova, mezitímco druhý typ je výborný vařený. V salátech se používá syrový, nakrájený co nejvíce najemno, výborný je s nastrouhanou mrkví v kombinaci s pomerančem. Nemiluje zálivky s octem a proto je nahraďte zálivkou připravenou s olivovým olejem, bylinkami a citrónovou šťávou. Výborný je i vařený, ve vodě anebo na páře, ochucen jen rozpuštěným máslem anebo olivovým olejem a zakapaný citrónem.

🧂 INGREDIENCE:
brambory pro tolik osob, kolik máte u stolurajčata cherry (menší) pro zapečení
➖ jeden fenykl
300 gr soli
➖ olivový olej
➖ drcený česnek (2 - 4 stroužky dle chuti) 
bylinky (oregano, meduňka, máta, estragon)

🥣 POSTUP: Uvařte brambory. Dále si připravíte do pekáčku alobal, na který dáte asi 300 gramů hrubozrnné soli a bylinky dle chuti. Na sůl položíte celý fenykl, zakápněte  olivovým olejem, zabalíte do alobalu a pečte 30 – 40 minut na 170 stupňů. Na konci pečení (asi po 30 minutách) přidejte do pekáčku rajčata na ozdobu talíře. Vyndáte fenykl a rozkrájíte ho na plátky, měsíčky či jak vám vyhovuje a pečete zprudka na pánvi na oleji či másle cca čtyři minuty po každé straně. Můžete přidat rozdrcený česnek ve slupce a další bylinky či koření pro chuť. 

Takto připravený fenykl, i když zimní zelenina, se skvěle hodí i jak výborné letní a vegetariánské jídlo. Dobrou chuť vám přeje vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳.

🥦 BROKOLICOVÁ POLÉVKA se SMETANOU


Dětem je třeba společnou prací v kuchyni ukázat, že se dá uvařit i něco mňamozního z něčeho jim tak nevábně chutnajícího, jako je třeba brokolice 🥦. Díky tomu začnou sami experimentovat a hlavně jejich jídelníček bude pestřejší. Proč mají děti takový odpor zrovna k této zelenině? Odborníci prováděli testy na dětech od 18 měsíců do 8 let a zjistili, že byly neochotné jíst cokoli zeleného.

Podle názoru vědců však za to děti nemohou, protože nevědomky využívají základní instinkt předků – udělat vše pro přežití. Podvědomě se tedy brání konzumaci potravin, které by mohly být jedovaté, a tedy potenciálně škodlivé 💀. Pro přežití lidské rasy byla rozhodující chuť 👅, a to zejména hořkost a kyselost. Ano, příroda to zařídila velice chytře ✌️.


Nutit tedy násilím děti, aby konzumovaly tuhle zeleninu protože je zdravá, je hloupost a k ničemu to nevede. Tak zkuste náš recept. Polévka je to hebká, krémová a skvěle vás zasytí. Uvařit ji trvá krátkou dobu a vaši malí pomocníci se při ní nebudou nudit. 

🧂 INGREDIENCE

➖ 500 g brokolice rozebrané na růžičky
➖ 3 ks brambory středně velké (pokrájené na malé kostičky)
➖ 1 ks cibule najemno pokrájená
➖ 1 kelímek smetany
➖ 2 lžíce másla
➖ 1 l drůbeží vývar (vegetariáni mohou použít zeleninový)
➖ pepř mletý bílý
➖ sůl
➖ a malé krutonky, co budou v polévce příjemně chroupat (chléb či houska, jak je libo)

🥣 POSTUP: V hrnci na másle a na malém plameni osmažte pomalu cibuli do zlatova. Přidejte brokolici a brambory a zalijte vývarem. Vařte, až jsou brambory a brokolice měkké. Potom polévku rozmixujte na jemný krém, přilijte smetanu a podle chuti osolte a opepřete. Nechte ještě krátce projít varem. Na talíři zdobte krutony a jezte. PS: někteří labužníci si přidávají do polévky ještě trošku čerstvě prolisovaného česneku. A čerstvé bylinky.

👌 Vtip tohoto vaření a toho, že budete na konci zírat, jak se děti do polévky pustí, je v tom, že brambory seberou z brokolice onu pověstnou hořkou chuť a vy společně s dětmi vyrobíte polévku, která jim bude opravdu chutnat. Nevěřte mi 👉, vyzkoušejte si to. 

A krásné vaření a čas strávený s dětmi přeje vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳

🍮 TVAROHOVÝ DEZERT bez CUKRU


Vynikající dezert, který je skoro bez kalorií – osvěží a navíc je i zdravý a každý si na něm pochutná. Vyzkoušejte, v létě se dá připravovat skoro každý den.

🧂 INGREDIENCE

➖ 600 g tvarohu (můžete vzít jakýkoliv obsah tuku)
➖ 2 ks vajec
➖ 100 - 150 g medu
 na špičku nože vanilku
 40 g škrobu
 500 ml mléka (do krému) + 100 ml (na želatinu)
 želatinu v prášku 20 g

🥣 POSTUP: Zalijte želatinu se studeným mlékem a nechte nabobtnat. Vejce vymíchejte se škrobem a trochou mléka. Když je hmota zcela homogenní, přidejte zbývající množství mléka (celkem 500 g mléka). Vařte na mírném ohni za stálého míchání. Když se objeví první vařící bubliny, vařte krém po dobu 30-60 sekund, sundejte z plamene. Nabobtnalou želatinu zahřejte na teplotu asi 60 stupňů, v žádném případě ji nevařte, jinak ztratí své vlastnosti. Tvaroh rozmixujte v mixéru, přidejte smetanu a želatinu, míchejte spolu, dokud nebude směs zcela homogenní. Nalijte do formy, přikryjte fólií a dejte do lednice na 6-8 hodin, dokud úplně neztuhne. Hotový dezert dozdobte podle svých představ. Recept je převzatý od food blogerky Aliny FooDee a je skvělý. 

A dobrou chuť vám přeje vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳

KONOPNÉ ŠNEKY 🍮


Těžko budete hledat potravinu tak výživnou jako konopné semínko. Ve dvou lžících konopných semínek se nachází 90 kalorií, 6 gramů tuku, 2 gramy vlákniny, 5 gramů bílkovin, 300 mg draslíku plus 15 % doporučené dávky vitamínu A a 25 % železa.

Slupka neloupaných semínek je však tuhá, těžší na strávení a díky vysokému obsahu vlákniny je pro tělo složitější využít cenné látky konopného semínka. Neloupaná konopná semínka by se proto měla namáčet přes noc nebo trochu pomlít, aby byla lépe stravitelná a využitelná.

🧂 INGREDIENCE :

na těsto pro 30 ks koláčů o průměru 8 - 10 cm:
➖ 500 g hladké mouky
➖ 250 ml mléka
➖ 20 g droždí
➖ 100 g cukr krupice
➖ 4 ks vaječné žloutky
➖ 200 ml rostlinného oleje
➖ kůra z 1 ks citronu (nebo citronový olej)
➖ špetka soli

➖ náplň: 100 g konopné semínko, 50 g kokosového cukru, 50 g třtinového cukru

🥣 POSTUP : Uděláme si kvásek z teplého mléka, cukru a trochu mouky. Promícháme s přidáme kostku droždí. Mezitím smícháme všechny suroviny, přidáme kvásek, vyrobíme těsto a dáme na hodinku kynout na teplé místo.

Připravíme si náplň do koláčků. Z bílků si ušleháme sníh, přidáme cukr a já přidala i prášek z lyofilizovaných jahod. Na pánvi opečeme nasucho 100 g konopné semínko, přidáme 50 g kokosového cukru a 50 g třtinového cukru a necháme zkaramélizovat.

Těsto po vyhynutí vyválíme na plát, směsí potřeme a posypeme zkaramelizovaným semínkem (nechte si stranou tak 1/3 od obojího). Těsto zabalíme a rozkrájíme na cca 2 cm dílky. Dejte na plech s pečícím papírem a pak směs ještě dejte na každý šnek a znovu posypte semínkem. Já ještě potřela okraje těsta rozšlehaným vejcem pro lepší barvu. Pečeme v troubě cca 10-15 min. Na 180 stupňů dozlatova.

A dobrou chuť vám přeje vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳

DOMÁCÍ BYLINKOVÉ ZMRZLINY 🍦


▪️ Bazalková : Není tak sladká, o to víc ale osvěží. Jak na ní? Dejte vařit do hrnce ½ l mléka. Mezitím si v míse vyšlehejte 4 žloutky s cukrem. Mixér nastavte na nižší výkon a po kapkách zašlehávejte olej (100 ml). Dále po lžících zašlehávejte mléko. Na závěr přidejte několik lístků čerstvé bazalky. Směs dejte do nádoby a vložte do mrazáku. Občas promíchejte.

▪️ Ze zeleného čaje : Smíchejte lžíci krystalového cukru a 3 lžíce čajového prášku matcha. Přidejte vroucí vodu a vše dobře rozmíchejte na kašičku. V misce vyšlehejte 3 vejce se 40 g cukru. V další misce vyšlehejte 200 ml smetany a 40 g cukru. Kašičku a žloutkovou směs spojte mixérem, na závěr lehce vmíchejte smetanovou směs a dejte zmrazit.

No a teď už jen ochutnejte. Dobrou chuť přeje Jarmila 👩‍🍳

KVĚTINY JSOU KRÁSNÉ, ALE ZKUSTE JE I OCHUTNAT 🌷🌹🌼


Nevěříte, že se dají jíst? Hodí se do salátů nebo efektně ozdobí talíř s jídlem. Některé květy vyniknou jako barevná ozdoba dortů a zákusků, jiné zase přikrášlí ledové kostky v letních osvěžujících nápojích. Potrpíte-li si na romantiku, připravte si k chlazení šampaňského led s růžemi. Nebudete litovat estetický dojem je naprosto fantastický.

Pro začátek si některé květiny vyberte a ochutnejte je jen tak, otestujte se, že nebudete mít alergii. Postupujte pozvolna, vybírejte si květy, které znáte a které nejsou nijak chemicky ošetřené, nepoužívejte květiny s ovadlými lístky, vybledlé či uzavřené. Nekupujte květiny k jídlu v květinářstvích a zahradních centrech, ty jsou určeny výhradně pro dekoraci.

💋 
Rostliny vhodné pro použití v gastronomii; ibišek, kopr, sedmikráska, brutnák, brokolice, květák, heřmánek, begonie, hořčice, měsíček, zahradní chryzantémy, šafrán, čekanka, koriandr, květy citrusových plodů, dýně, artyčok, ananas, fenykl, gladiola, levandule, libeček, máta, meduňka, květ jabloně, modřenec, bazalka, bergamot, majoránka, oregano, pelargonie, rozmarýn, růže, saturejka, pampeliška, tymián, šeřík, aksamitník, yucca… 

➖💀 Rostliny, které jsou nevhodné pro použití v gastronomii; hrachor, narcis, lobelky, rododendron, azalka, oleandr, mák a kala. Mohou být jedovaté nebo způsobují zvracení, velké bolesti žaludku a nepříjemné křeče.

▪️ Orchideje ; Květy orchidejí jsou krásné nejen na pohled, ale bývají i součástí čajových směsí. Z mladých okvětních lístků se připravují saláty nebo pokrm podobný špenátu, musí se ale dochutit česnekem. Přidat je můžete i do těstovin či jako přílohu k masu či rýži. Nebo je dejte do sklenice šampaňského a po vypití je můžete sníst.

▪️ Sedmikrásky ; Drobné bílé, červené i růžové květy ozdobí dorty, pudinky a sladké dezerty. Chutnají výborně v salátech nebo nasypané na krajíci chleba s máslem. Květinka má mnoho vitamínů a minerálů a působí velice pozitivně na horní cesty dýchací.

▪️ Pampelišky ; Mladé nerozvité květy chutnají sladce, skoro medově, upražte si je na másle a podávejte jako přílohu k masu. Hodí se i do zeleninových salátů a jako základ rizota.

▪️ Fialky ; Jsou sladké, takže je podávejte se zmrzlinou, sladkými zákusky, dortíky, ale chutnají i na chlebíčku. Doporučujeme vyzkoušet fialky v cukru. Rozšlehejte vaječný bílek s trochou vody. Pomocí štětečku květy bílkem důkladně potřete. Poté je posypte moučkovým nebo krystalovým cukrem a nechte zaschnout.

▪️ Levandule ; Její sladká květinová vůně skvěle doplňuje dezerty a zmrzlinu, přidat ji můžete i do pečiva a pudinků. Díky silné vůni se dává také do omáček k masu, do houbových jídel a do polévek. Kromě dobrot si můžete vyrobit i olej, který dodá zeleninovým salátům jedinečnou chuť.

▪️ Měsíček ; Květy se dají upražit na másle a pak se jí v rizotu, na koláčích, zamíchané v jogurtu s medem nebo přidané do vajíčkové omelety. Ozdobí zapečené brambory, maso a ovocné i zeleninové saláty.

▪️ Růže ; Ne nadarmo se jí přezdívá královna květin. Váš jídelníček ozvláštní rýže s rozinkami a plátky růží. Nebo si je dejte s pomerančem v ovocném salátu. Okvětními lístky můžete ozdobit ovocné sorbety a nápoje. Vynikající chuť mají i lístky namočené v čokoládě nebo v cukru.

Tak krásnou a dobrou chuť při objevování nových chutí na stole přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳

🧊 JAKÉ NÁPOJE PRO HORKÉ ROČNÍ OBDOBÍ?

I léto nám přirozeně dává mnoho příležitostí k tomu, abychom z bylin vykouzlili skvělé nápoje. Při všech našich letních oslavách jsem se vždy snažila nabídnout něco zvláštního i dětem a hostům, kteří nepili rádi víno nebo šampaňské. Tak vznikla šalvějová bowle. Chutná obdivuhodně dobře a je nadto ještě zdraví prospěšná.

🍵 Recept na šalvějovou bowli ; 2 – 3 litry šalvějového čaje připraveného ze 2 hrstí čerstvě natrhaných lístků šalvěje, 2 konzervy mandarinek bez šťávy, 2-3 lžíce medu, 1 láhev nealkoholického šampaňského (nebo podle přání i s obsahem alkoholu 😜).

Šalvějový čaj spaříme několik hodin předem, dáme zchladit a postavíme na několik hodin do chladničky. Pak ve vychlazeném čaji rozmícháme med, přidáme ovoce a doplníme šampaňské. Podáváme chlazený.

🍵 Jinou směsí je oblíbený letní nápoj říkám mu prostě letní čaj ; Letní čaj připravíme následujícím způsobem: 2 litry čaje z čerstvých lístků máty peprné, meduňky lékařské a ibiškových květů – stejným dílem, jedna velká lžíce sirupu z květů černého bezu, šťáva z jednoho citronu.

Čaj spaříme a dáme vychladit. Přidáme sirup a citronovou šťávu a podáváme vychlazený s kostkami ledu. Sirup z květů černého bezu je opravdovou zvláštností, jíž se dá zjemnit každý druh ledového čaje. Vaří se z čerstvých květů černého bezu a přijme jejich jemně kořeněné aróma. Tímto sirupem můžete samozřejmě aromatizovat i sladké pokrmy, například zmrzlinu nebo ovocné saláty.

Krásný letní den 🌤️přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳



🥖 Bageta se sója steaky


🤔 Je léto a říkáte si, jet na výlet a vzít si sebou malou svačinu, která zasytí a dodá potřebné suroviny pro pobyt v přírodě? A existuje vlastně i jiná varianta proti klasické housce s máslem a se šunkou? Existuje. Zkuste jí, je vynikající 🤗.

🧂 Ingredience:

➖1x velká celozrnná bageta (klidně i bezlepková, dle potřeby a chuti)
➖ 1x balení sojových plátků
➖ 2x stroužek česneku
➖ 2x kostka zeleninového bujónu nebo doma připraveného vývaru ze zeleniny
➖ 1x rajče nebo 3 ks cherry rajčátek
➖ sojanéza nebo tofunéza
➖ barbecue omáčka
➖ rostlinné máslo
➖ oregano, bazalka
➖ sůl

🥣 Postup:

Vaříme v hrnci cca 1,5 litru vody, přidáme dva stroužky česneku (nakrájet nebo prolisovat). Dále přidáme dvě kostky zeleninového bujónu a dosolíme, kdyby voda nebyla dost slaná. Když se voda vaří, nasypeme celý obsah pytlíku sojových plátků do vody a promícháme. Vaříme cca 10 minut v nezakryté nádobě.

Sójové plátky po uvaření scedíme a po vychladnutí z nich vymačkáme přebytečnou vodu. Plátky potřeme barbecue omáčkou a opražíme bez oleje na pánvičce dokud nechytnou hnědší barvičku. Pro fajnšmekry doporučujeme do omáčky přidat rozdrcené konopné semínko.

Bagetu si rozpůlíme nožem podélně, obě půlky potřeme malinko máslem, aby nám rajčátka později bagetu nerozmočila, potřeme sojanézou a na jednu polovinu bagety pokládáme opečené sojové steaky. Na steaky položíme ještě pár koleček rajčete a posypeme špetkou oregana a bazalky.


Do ubrousku, do misky, do batohu a hurá poznávat okolí nebo úplně neznámá místa. Je jich u nás krásných více než dost 🇨🇿. A dobrou chuť a napište, jaké ty bagetky chutnali ✌️.

Dobrou chuť a krásné léto přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳

ŠPALDOVO - ŽITNÉ HOUSKY 🥯


Ingredience:

➖ 
3 hrnky hladké mouky ( špaldové, žitné, ... pro ty, co mají bezlepkovou dietu je nutné použít např. tyto druhy mouky: https://www.kleis.cz/clanky/60-druhy-bezlepkove-mouky)
➖ 1 hrnek vody
➖ 10g sušeného droždí
➖ 1 polévková lžíce cukru
➖ 3 polévková lžíce oleje
➖ 1/4 lžičky soli


Kynutí trvá cca 30 min a pečeme 10 - 15 minut při 180 stupních.

Pojďte s námi vařit a péct 🥣. Budeme vám sem přidávat jednoduchá videa s recepty, které děláme s dětmi na kurzech a které vy i vaše děti zvládnete doma připravit. Pěkné vaření, hodně dobré nálady a chuti. Spolu to zvládneme. A hezký den přeje vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳


PS: a napište nám do komentářů na facebook a instagram, jak se vám recepty povedly, a jak vám chutnali :), klidně se pochlubte i fotkou 😜. A budeme rádi za zpětnou vazbu od těch, co pekli z bezlepkové mouky.

Oznámení o pozastavení některých kroužků MŠ

🥣  Dobrý den všem rodičům.


Oznamujeme, že naše kroužky na školách ne, kvůli nouzovému stavu. Všechny školy jsou uzavřené. Budeme pokračovat v činnosti ihned, jak bude zákaz odvolán.



Děkujeme všem za pochopení. A všem přejeme, aby z této krize vyšli zdraví. 

Vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳

🥗 SELSKÉ MISKY



Něco dobrého? Malého? Do misky? Do bříška na rychlý oběd bez vymýšlení z toho, co je doma. A s čím vám mohou pomoci i děti.


🧂 INGREDIENCE: 2 ks vajíčka; 1/2 ks cibule; 150 g slaniny; 2 velká rajčata; listy salátu nebo rukoly; 1 lžička octa; 1 lžíce oleje (olivový); sůl; pepř, bageta či veka

🥣 POSTUP: Vajíčka uvaříme na tvrdo. Slaninu nakrájíme na proužky a nebo kostičky a na kapce oleje ji vyškvaříme. Na vyškvařeném oleji můžeme opéci veku či nakrájenou bagetu. Do misky dáme na dno jako základ listy salátu nebo rukoly. Nakrájíme podél rajčata a společně s bagetou rozložíme na salátové listy. Uvařená vajíčka nakrájíme podélně (nožem namočeným ve studené vodě, to pro hladký řez) na 1/4 a rozložíme na talíř, zakapeme octem, a poklademe nakrájenou slaninou, osolíme, opepříme. 

Někdo si toto jídlo rád posype na jemno nakrájenou cibulkou. Nahradit ji můžete čerstvými bylinkami. A namísto klasického octa můžete dát i jablečný. Přidat do misky můžete i jakoukoliv zeleninu, kterou máte rádi. Prostě, jednoduše, po selsku. 🥓 Dobrou chuť vám přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳.

#kurzvareni #malysefkuchar #recept #selskemisky #vejce #kuchyne #ceska #obed