Co se vaří, peče a smaží na kurzu - MUFFINY

😜 Když se občas ptáte, co se na našich kurzech vaří, peče a smaží, tak jedna z oblíbených stálic jsou muffiny. Tento malý americký dortík, jak bychom mu měli správně říkat, je skvělou svačinkou, dobrou snídaní i zákuskem k večeři.

🥧 Existuje mnoho variant a dochucení muffinů, kterých se dosahuje velmi specifickými přísadami, jako jsou například borůvky, čokoládové lupínky, ale taky okurky nebo maliny, některé jsou jen s vůní skořice, jiné mají příchuť dýně, datlí, oříšků, citronu, banánu, pomerančů, broskví, jahod, ostružin, mandle nebo dokonce i mrkve.

Tak s dětmi vařte a experimentujte. Jako zde ve videu ⤵️.


Vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳

🍞 BEZLEPKOVÝ CHLÉB s ČERNÝM ČAJEM


S bezlepkovým pečivem je prostě problém. To ví každý celiak, tedy člověk, co musí držet bezlepkovou dietu. Pečivo je často zbytečně drahé a ne každé, které koupíte chutná dobře. Tady pro vás mám tip na domácí bezlepkový chléb.

INGREDIENCE: sůl / 10 - 15 g / sušené droždí / 1 lžička drceného kmínu / 3 lžíce polotučného tvarohu / olej 350 ml / černý čaj / 300 g bezlepkové mouky

POSTUP: Do mísy prosejeme bezlepkovou mouku (různé druhy ZDE), sušené droždí a sůl. Přidáme drcený kmín (případně fenykl a taky anýz) a dobře promícháme s teplým černým čajem namísto vody a rozmícháme s olejem a tvarohem. Těsto poprášíme moukou, zakryjeme utěrkou, postavíme na teplé místo a necháme 30 - 40 minut kynout.

Na pečení použijeme formu na srnčí hřbet, kterou vymažeme nebo vyložíme pečícím papírem. Vykynuté těsto dobře promícháme vařečkou (tzv. jej "srazíme") a dáme do formy tak, abychom ji naplnili do poloviny. Poprášíme moukou, přikryjeme utěrkou a necháme znovu kynout tak 30 až 40 minut.

Pak vložíme do trouby vyhřáté na 200 °C a zprudka pečeme 15 minut, potom teplotu snížíme na 160 °C a dopékáme asi 40 minut. Upečený chléb vyndáme z formy a necháme na mřížce vychladnout. No a potom už stačí dobré máslo, sýr, či cokoliv co vám k chlebu chutná. Kromě koření je možné do chleba přidávat třebas různá semínka, či listy zelených bylinek. Vše dle chuti a ročního období.

A toho černého čaje se vůbec nebojte. Chléb je voňavější, jemnější a chutnější. Co víc si přát. Dobrou chuť s bezlepkovým chlebem vám přeje kuchařka Jarmila.

🥗 OVOCNÝ SALÁT


Ovocné saláty jsou velmi oblíbeným pokrmem zejména letních období. Často se také podávají jako dezert. Základem je samozřejmě ovoce. Nejčastěji se využívá čerstvé.

Krájíme je na menší kousky nebo používáme drobné ovocné plody. Salát podáváme se zálivkou (bezová šťáva, čerstvě vymačkaný citron a další) nebo bez. Často se přidává na ovoce med, javorový sirup, zakysaná smetana nebo bílý jogurt. Můžeme přidat i sekané ořechy a rozinky.

Můžeme použít i mátový či levandulový cukr nebo lístky máty, které ovoce výborně doplňují. Ovocné saláty se podávají čerstvé i vychlazené.

INGREDIENCE: 2 ks kiwi; 2 ks pomeranče; 2 ks jablek; 1 ks mandarinky; 1 ks broskve; 1 ks hrušky; 1 ks banánu; krabička malých jahod; citronová šťáva; sirup

POSTUP: Ovoce oloupeme, nakrájíme na drobné kousky, smícháme a podle chuti přidáme citron a sirup. Nemusí být však vůbec použit.

Tento salát jsem dělala dětem, když byly líné si loupat ovoce. Lze do něho upotřebit i ovoce, které není vzhledově nejhezčí a přebývá nám na míse. Dobrou chuť s vitamínovou bombou vám přeje kuchařka Jarmila.

😎 I muži mají své dny


Dneska vaří i muži a těm našim to šlo dneska skvěle! A tak, když vezmeme šlehačku a ušleháme ji do tuha a k tomu přidáme vaničku tvarohu a 2 sáčky vanilínového cukru, tak si zamlsáte s námi na výborném pribináčku.

Dobrou chuť přejí malí šéf kuchaříčkové a vaše Jarmila


Foto: kurz Malý Šéfkuchař - ZŠ Satalice

🥣 SKOŘICOVÉ ŠNEKY


INGREDIENCE: na těsto = 1 dcl mléka; 75 gr másla; 1 kostka droždí; 1 špetka soli; 2 lžíce kardamom mletý; 2 lžíce cukr krystal; 250 gr polohrubá mouka // na náplň = 50 gr máslo; 50 gr cukr krystal; 2 lžíce skořicového cukru // na pomazání = 1 ks vejce

POSTUP: Rozpustíme máslo a smícháme ho s vlažným mlékem.

Vedle v misce rozdrobíme kostku droždí a rozmícháme s mlékem a máslem. Přidáme 2 lžíce cukru krystalu, kardamon, sůl a polohrubou mouku a vyšleháme lehké a vláčné těsto, které necháme v !TEPLE! 30 minut vychladnout.

Mezitím budeme míchat směs ze změklého másla, cukru krystal a skořice.

Vykynulé těsto rozválíme na obdélníkový tvar a namažeme ho rovnoměrně připravenou náplní. Poté srolujeme a nakrájíme (na plátky asi 2,5 cm tlusté). Pozor! Když budou moc šneky moc tenké, budou tvrdé.

Poté šneky potřeme rozšlehaným vajíčkem, ať se po upečení lesknou, a pečeme je v rozehřáté troubě na 170 °C cca 13 minut. Jo a nechte jim trochu místa na plechu, rádi se roztahují.

Tak co, jak dlouho myslíte, že vydrží na talíři? Mňam. Jarmila 


🥒 CUKETOVÉ NUDLE s GRAPEFRUITEM a MOZZARELLOU a CHŘESTEM


Někdy se prostě dostanete do situace, kdy vám přistane návštěva ve dveřích bez přípravy. Pohled do ledničky vás děsí, kde nic tu nic. Máte doma jen trochu ovoce; chřest, co jste neuvařili, mozzarellu a cuketu. No a máte lehkou vege elegantní večeři a nebo klidně i přílohu k masu nebo rybě.

INGREDIENCE: 4 cukety 1 lžíce olivového oleje, sůl a pepř, bylinky (estragon, majoránka), koření vegeta (bez glutamátu) grapefruit, mozzarella.

POSTUP: Cuketu umyjte a nakrájejte škrabkou Julienne, která dokáže vytvořit jemné špagety. Připravené cuketové nudle dejte do cedníku a promíchejte se solí. Nechte cuketu uležet na 20 až 30 minut, aby z ní odkapala přebytečná voda. Poté propláchněte pod tekoucí vodou, nechte okapat a dobře osušte papírovou utěrkou. Cuketové nudle osmahněte na suché, nepřilnavé pánvi. Stačí 1 až 2 minuty. Snižte teplotu a pokapejte olivovým olejem, mírně promíchejte a dochuťte solí a pepřem a bylinkami. Vyklopte do mísy, přidejte mozzarelové kuličky a na menší kousky nakrájený chřest a grapefruit.

Dobrou chuť a málo nečekaných návštěv vám přeje vaše kuchařka Jarmila

PS: Škrabku Julienne koupíte zde: https://www.domacipotreby.cz/victorinox-skrabka-na-zeleninu-star-julienne-p3330/

🥔 BRAMBOROVÉ PLACKY


V jednoduchosti je krása. A taky sranda, když je smažíte 😃.

INGREDIENCE: 1,6 kg brambor; 50 gr cibule; 2 vejce; 3 lžíce hladké mouka; 6 lžíce rostlinného oleje; sůl

POSTUP: Brambory a cibuli oloupeme a jemně nastrouháme. Přidáme rozšlehaná vejce, mouku, osolíme a vše promícháme. Na silně rozpáleném oleji smažíme placky po obou stranách dozlatova.

Usmažené placky mají být tenké a křupavé. Podáváme je samozřejmě teplé (ale ty, co zbudou, nezbudou dlouho :)). Placky můžeme podávat třeba s houbovou omáčkou, saláty ze syrové zeleniny a nebo s masovou nádivkou. Jo, a když je chcete posypat cukrem nebo potřít džemem, tedy udělat si je na sladko, nepřidávejte do těsta cibuli.

Tak dobrou chuť kuchaříčci. Přeje vaše Jarmila

🥦 BROKOLICOVÁ POLÉVKA se SMETANOU


Jednoduchá, výživná a velmi dobrá, když víte, jak jemně s kořením.

INGREDIENCE: 1 ks pórku na jemno pokrájený; 3 ks brambor středně velkých (pokrájet na kostičky); 2 lžíce másla; sůl; pepř bílý; nové koření; 1 kelímek smetany; 1 l drůbežího vývaru; 500 gr brokolice rozebrané na růžičky; krutony z chleba (k podávání)

POSTUP: V hrnci na másle a na malém plameni osmažte pórek. Přidejte brokolici a brambory a zalijte vývarem. Vařte, až jsou brambory a brokolice měkké. Potom polévku rozmixujte na jemný krém a přilijte smetanu a podle chuti osolte a opepřete. Nechte ještě krátce projít varem. Na talíři zdobte krutony.

A dobrou chuť vám přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳

🍗 KUŘE na ŘECKÝ ZPŮSOB s CITRONOVOU ZÁLIVKOU 🍋



INGREDIENCE: 1 kuře nebo 4 stehna; 2 ks česneku; 4 stroužky citrónu; dle chuti olivový olej; mořská sůl; 1/2 lžičky medu; 1 malá lžička tymiánu a oregana; dle chuti petrželová nať; brambory 1 kg. Na zdobení sýr feta, salát rukola, zbytek citronové šťávy a oregano.

POSTUP: Kuře omyjte, osušte a osolte zvenku i zevnitř lžičkou soli. Nechte chvíli odpočinout. Dejte kuře do pekáče, osolte a posypte oreganem. Podle chuti přidejte mletý kmín a na jemno nakrájený česnek. Všechno zalijte citrónovou šťávou smíchanou s olivovým olejem a troškou vody (cca 50 ml). Nezapomeňte ve směsi kuře poválet a vyndejte je na talíř. Oloupejte brambory a nakrájejte je na poloviny nebo na klínky (tradiční řecká úprava). Rozložte do pekáčku brambory, položte na něj kuře a dolíjte vodu.

Pečte v troubě předehřáté na 200°C. Po dvaceti minutách stáhněte teplotu na 180°C a pečte ještě 40-60 minut, dokud se kůže a maso nezačne oddělovat od kostí a kůže je dozlatova upečená.

V průběhu pečení kuře několikrát polijte šťávou a v případě potřeby ho můžete podlít trochou horké vody. Pokud máte pocit, že se kuře již upeklo, ale brambory ještě nejsou hotové, můžete na maso položit alobal, aby se nepřipalovalo.

Když jej vytáhnete, a rozložíte na talíř, dozdobte jej salátem z rukoly, promíchaným na kostičky nakrájeným sýrem feta s trochou oregana a olivovým olejem a citronovou šťávou.

👌 Dobrou chuť vám přát nemusím, ta už je na talíři. Vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳

🥣 ČESNEKOVO - CIBULOVÁ POLÉVKA aneb umění kuchyně je často v jemném zpracování PŘÍSAD.


Možná si říkáte, co je na přípravě přísad do této polévky tak složitého, prostě to nakrájíme a hodíme do hrnce a je to? Jak správně nakrájet ty hlavní přísady (cibuli a česnek) si ukážeme v tomto videu.

Česnek a cibule jsou zásadními složkami mnoha jídel. Někteří kuchaři se jim vyhýbají, protože vědí, že jejich velmi silná chuť má tendenci překrýt všechny ostatní. A co je ta legrace? To, jaké silné pachové látky vytvoříme a dostaneme do jídla, závisí na typu krájení. Ano, "vůně" přísad ve skutečnosti závisí na reakci způsobené krájením.

Proto, i když dáváme do našeho jídla pouhou stopu česneku, je lepší rozkrojit jeden plátek na poloviny a hned je použít. Vůně bude slabá. Pokud chceme co největší intenzitu chuti, nakrájíme plátek na malinkaté kousíčky a počkáme asi deset minut, než použijeme nakrájené ingredience. A tu nejsilnější dostaneme tak, jako ve videu. Nakrájíme, necháme chvíli odležet a po té jej jemně, ale velice jemně rozlisujeme v hmoždíři. Nejlépe kamenném.

A stejné rady, které tu píšu o česneku, platí i pro cibuli. Různé výzkumy ukázaly, že když krájíme cibuli podélně, od shora dolů místo napříč středem, omezí se ostrost aromat a také množství slz.

Jak v případě cibule tak i česneku zvýšíme intenzitu aromatických látek tím, že je rozlisujeme. Nikoliv rozmixujeme s použitím mixéru. To dělají leda ti, co vaří v závodce. Nikoliv šéfkuchaři. Ani velcí a ani malí. Ti vaří s láskou a ručně.

Jak to, že pracujete v kuchyni s láskou poznáte? Zkuste například tuto česneko - cibulovou polévku. Poznáte to prostě podle chuti. Nevěřte mi. Udělejte si sami pokus. Uvařte si polovinu dávky rozmixovanou v mixéru a polovinu podle mého postupu a uvidíte sami, jak se mnohdy jen neznalostmi ochuzujeme o to nejcennější. O skvělou chuť.


 INGREDIENCE: Smetana ke šlehání (Crème fraîche) 150 ml / Zeleninový vývar - 1 l / Bílé víno / Olej / Stroužky česneku - 10 ks / Velká cibule - 2 ks

 POSTUP: Cibuli a česnek nakrájejte na malé kousky. Pro fajnšmekry přidejte jako ve videu i kousek zázvoru. Rozpalte si olej a orestujte na pánvi. Asi tak do deseti minut. Přilijete pak sklenici bílého vína, promícháte, necháte přejít do prvního zpěnění a přilijete litr zeleninového vývaru. Dejte plamen do varu a nechte polévku při nízkém plamínku probublávat asi 40 minut. Po té nechte polévku cca 15 minut dojít. A až po tom vlijte 150 ml smetany a podávejte.

Kdo by chtěl zdobit sekanou bylinkovou ozdobou, praženými semínky nebo houstičkami - fantazii se meze nekladou. Hlavně na jemno 😜. 
Dobrou chuť vám přeje vaše kuchařka Jarmila 👩‍🍳

🍟 HRANOLKY ZDRAVĚJI?



Nadpis pravděpodobně působí mírně jako protimluv, protože hranolky jsou asi pro téměř každého člověka jednoznačně synonymem nezdravého stravování. A pro děti zvláště. Co se jen už popsalo listů novin a magazínů o tom, jak se konzumací hranolek vytváří v mozku závislost? Hodně. Co s tím? Ukažme dětem, že to jde i jinak. 

Největším problémem u hranolek je tuk. Podle různých výzkumů mohou obsahovat dokonce více než 30% tuku. A množstvím to nekončí. Při přípravě hranolek se velmi často používají nekvalitní oleje s vysokým obsahem transmastných kyselin, které výrazně zvyšují riziko výskytu různých srdečních a cévních onemocnění. No a navíc se hranolky převážně prodávají a připravují prostě příliš slané.

Z toho, co se tu píše je jasné, že relativně zdravé hranolky mohou vzniknout při přípravě, kdy nepoužijeme tuk a nebo jen naprosté minimum. No a musíme zapomenout na polotovary. Hranolky si proto raději vyrobíme sami z čerstvých brambor. A nebo ještě lépe je nakrájíme z kořenové zeleniny!

Jaká zelenina se tedy na hranolky hodí? Vlastně všechna, která je v syrovém stavu pevná, křupavá a neobsahuje žádnou dužinu. Ta by totiž při pečení hodně změkla a pustila by šťávu. Jakou tedy zvolit? Zde jsou moje tipy:

➡ celer
➡ petržel
➡ mrkev
➡ kedlubnu
➡ červenou řepu
➡ velkou ředkev
➡ batáty
➡ pastiňák

Na plech rozložíme připravené = dobře osušené hranolky -a poprášíme je jemně solí nebo kořením. Druhá varianta je, že namísto koření použijete tymián, bazalku, rozmarýn, šalvěj, majoránku nebo oregano či česnek. Jsou vonavější i chutnější. Plech dáme do trouby rozpálené na dvě stě stupňů a vše pečeme přibližně dvacet minut nebo do doby, kdy hranolky začnou dostávat jemně nazlátlou barvu. 

No a teď už jen popřát dobrou chuť. To vám všem přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳.

PS: malý dip z jogurtu a hořčice s vmíchaným rozmačkaným avokádem, vaši dobrou náladu při pojídání téhle ňamky, jen posílí.

🥗 SALÁT Z CIZRNY, POMERANČŮ a AVOKÁDA


Svěží pomeranče sluší i luštěninovému salátu, takže neváhejte. Jde udělat kdykoliv, v každé roční době přijde k chuti. Netradiční složení jej dělá zajímavým zpestřením nejen nedělního oběda, ale i pochoutkou pro nenadálé návštěvy.
INGREDIENCE na 1 porci: lístky rukoly (nebo třeba směs zeleniny nebo ledového salátu), kousek salátové okurky, 1/2 avokáda, 1 menší pomeranč, kousek pórku nebo cibule, černé olivy (cca 8 ks)
Na zálivku potřebujeme: 1 lžíce olivového oleje, 1 lžíci balzamikového octa, 1 lžíci medu, 2 lžíce zakysané smetany, 1 lžičku dijonské hořčice, sůl, pepř.
POSTUP: Rukolu či salát si natrháme, okurku omyjeme a nakrájíme na půl kolečka, avokádo a pomeranč si oloupeme a nakrájíme na kousky. Přidáme do salátu společně s černými olivami překrojenými na půl a kousíčkem pórku nakrájeným na kolečka. Přelijeme zálivkou, kterou si připravíme našleháním oleje s hořčicí, pak přidáme ocet (pokud nemáte balzamikový, můžete použít například vinný), solí a pepřem. nakonec lehce vmícháme zakysanou smetanu.
A nyní dobrou chuť. Vaše kuchařka Jarmila 

🥕 MRKVOVÁ POLÉVKA se zázvorem



Mrkev umyjeme, ale neoloupeme ji. Slupka mrkve má totiž mnoho živin (vitamíny A, C, E, selen jsou výborné antioxidanty), proto mrkev jen pořádně očistíme kartáčkem pod tekoucí vodou. Nakrájíme ji na kolečka a odložíme stranou. Cibuli oloupeme a nakrájíme hodně nadrobno.

POSTUP: Ve větším hrnci dáme restovat cibuli na rozpuštěné máslo, přidáme mrkev a přibližně 3 minuty zprudka smažíme. Pak zalijeme zeleninovým vývarem a vaříme pomalu doměkka. Uvařenou mrkev rozmixujeme. Přidáme nadrobno nastrouhaný čerstvý zázvor, osolíme, okořeníme a přilijeme mléko. Polévku necháme ještě projít varem. A kdo chce, může si ji na zjemnění ochutit jogurtem.

Mrkvovou polévku se zázvorem ihned podáváme. Jogurt přidáváme jen podle chuti.

Dobrou chuť vám přeje kuchařka Jarmila 👩‍🍳